Blomstertorget, en shop-in-shop løsning utviklet i samarbeid med Bama Blomster for Norgesgruppen, har vært et banebrytende prosjekt. Dette prosjektet innebar konseptutvikling, produktdesign, butikkinnredning, logistikk og montering, og har gitt nytt liv til blomsteravdelingene i dagligvarebutikker over hele Norge. Her kan du lese om hva vi leverte for Blomstertorget, fra behov, løsning og resultat.
Behov
Kjøpmannshuset, som inkluderer kjedene Spar og Eurospar, ønsket å forsterke fokuset på blomster og øke salget innen denne varekategorien. Bama Blomster, som er leverandør av blomster til Kjøpmannshuset, tok kontakt med oss for å utforske en løsning som kunne gi mer synlighet til blomsteravdelingen i dagligvarebutikkene. Behovet var å utvikle en tiltalende butikkløsning som kunne fremme salget av blomster på en effektiv måte, samt skape en autentisk blomsterhandelsopplevelse i dagligvarebutikkene.
Løsning
Smart Supply, i samarbeid med Bama Blomster, utviklet Blomstertorget, en innovativ shop-in-shop-løsning. Dette konseptet inkluderte spesialproduserte displaymoduler som kunne tilpasses ulike oppsett, og som fokuserte på rene linjer og treverk for å skape en innbydende atmosfære. Blomstertorget omfattet alt fra produktdisplay til prismerking, og utnyttet trappemoduler for variasjon og tilpasning til forskjellige butikkstørrelser. Med frittstående bord i ulike oppsett, eller trapper med bakvegg som skaper et tydelig skille mellom produkter og hyller, oppnår man en følelse av en egen blomsterhandel i dagligvarebutikken.
Vi leverte:
- Konseptutvikling
- Produktdesign
- Butikkinnredning
- Logistikk og montering
Resultat
Blomstertorget-prosjektet har vært en suksess, og er nå implementert i over 70 butikker landet over, primært i Spar og Eurospar-kjedene (utrullingen avsluttet våren 2021). Løsningen har bidratt til økt synlighet og salg av blomster i dagligvarebutikkene, og har gitt kundene en autentisk blomsterhandelsopplevelse. Denne shop-in-shop-løsningen har styrket samarbeidet mellom Bama Blomster, Kjøpmannshuset og Smart Supply, og har sørget for en helheltlig og tiltalende visuell identitet over hele landet. Med suksessen i Spar og Eurospar blir løsningen nå også testet i utvalgte Joker-butikker.
Blomstertorget-prosjektet har demonstrert hvordan konseptutvikling og innovasjon, kan transformere en varekategori og styrke kundenes opplevelse. Ved å kombinere produktdesign, butikkinnredning og skreddersydde displaymoduler har Blomstertorget blomstret, og oppnådd stor synlighet og suksess i norske dagligvarebutikker. Dette samarbeidet har gitt kundene en autentisk blomsterhandelsopplevelse, og har vist at et velgjennomtenkt konsept kan forvandle en hel bransje.